Mallasveden Melojat teksti

Jäsentiedote 3-2000

Syyskuulumisia

Nyt syksyn kolkutellessa ovelle ja kivoimpien "kesäkelien" vihdoin koitettua aivan viime hetkillä, monet uneliaat melojat ja melonnan haaveilijat ovat lopulta heränneet - sanoisimmeko tällä kertaa - kesäunestaan. Kyselyjä on lennähdellyt suunnalta sun toiselta - ihanaa, mutta on ollut ikävää sanoa: "Palataan ensi keväänä asiaan". Alkukesän kylmyys ja tuuliset kelit eivät juuri houkutelleet ainakaan uusia melonnan harrastajia lajin pariin ja monelta jäi pitkäaikainen unelma haaveen tasolle kiireidenkin vuoksi. Vaan eipä ole myöhäistä vieläkään! Nyt on aikaa talvi orientoitua ensi kesää varten - mielikuvaharjoituksin, lukien, kysellen ja harjoitellen. Uimahalliharjoituksiin kannattaa ehdottomasti osallistua - missäpä mukavampi harjoitella tuentoja yms. Talviaikaan kokoonnumme myös joka kuukausi kes-kusteluiltaan jossa mm. kerätään kokemuksia tästä kesästä ja sen pohjalta - viisaampana - suunnitellaan taas seuraavaa. Seuran ponnistellessa vielä alkumetrejään myös reipashenkistä talkooväkeä tarvitaan toteuttamaan yhteisiä unelmia - vain yhdessä tehden voimme saada enemmän aikaan. Tervetuloa siis mukaan pohtimaan ja puuhaamaan. Nähdään vaikka seuraavassa idea- illassa.

Terveisin pj. Päivi Lämsä

Kuvassa kesän ensimmäinen melontakoulu lähdössä retkelle Apian rannasta

Kuvassa kesän ensimmäinen melontakoulu lähdossä retkelle Apian rannasta.

Toimintakertomus kesä 2000

Melontakoulutus

Kesän aikana järjestettiin 4 kajak kimelontakoulua ja yksi inkkari melontakoulu sekä melontaesitte lyjä yrityksille. Melontakouluihin osallistui yhteensä 32 oppilasta ja - esittelyihin 9 hlöä. Melontakouluja olivat vetämässä Kangasalta Reijo Koski ja Reino Salo sekä Nokialta Outi Svenn. Ohjaaja koulutuksen kävivät Petri Harju ja Päivi Lämsä ja kesän viimeiset melontakoulut vedettiin omin voimin.

Retket

Joka keskiviikko toukokuusta elokuun loppuun järjestettiin iltamelonta klo.18-22 seuran jäsenille. Käytiin esim. Huhtasaaressa 8 km, Päärholmin saaressa 8 km, Kärsänlahdella 8 km, Painonjärvellä 15 km, kierrettiin Hausalon lenkki 20 km ja Karhunsalon lenkki 15 km ja viimeisellä yhteisellä ilta melonnalla 30.8. paistettiin nuotiolla lättyjä (viimeisten saapuessa lavalle melkein pilkkopimeässä).

12.7. tehtiin päiväretki Viidennumerolle, mukana 6 henkeä, reitti 26 km.
22.7. tapaaminen Kangasalan Melojien kanssa Etusaaressa ja yhteinen illanvietto Valmarinniemessä ja yöpyminen Viitasaaressa teltoilla. Mukana yht. 11 henkeä (3 MalMe, 8 KaMe), reitti yht. 50 km. Satoi hieman vettä...
29.7. tapaaminen Vanajaveden Vesikoiden kanssa Heinunlahden pohjukassa. Mukana 12 henkeä (3 MalMe, 2 MM, 7 VaVe) ja reitti yht. 60 km. Yöpyminen teltoissa. Perillä huilumusiikkia, sauna, lättyjä, juomaa ja hyvää seuraa ... arvaat varmaan että oli kivaa... Hieno ilma...
5.8. retki Lautsiaan yhdessä Vlk:n Ladun kanssa. Mukana 7 henkeä (4 Malme, 3 Latu), reitti yht. 61 km. Yöpyminen teltoissa ja tiipiissä. Perillä sauna, hyvää ruokaa, tanssia ja makkaranpaistoa nuotiolla. Hieno ilma!
15.8. kuutamomelonta, mukana 7 hlöä, reitti 12 km, kuu jäi näkemättä...
16.8. harjoiteltiin tuentoja ja pelastautumista Kirjaslammella (6 hlöä).
30.8. viimeinen nuotioilta - lätynpaistoa, mukana 11 hlöä ja 2 koiraa.

Melonta- ja kajakkiesittely

Yhdessä Liikuntatoimen ja Free-Heelsin kanssa järjestettiin melontaesittely lauantaina 27/5 klo. 11-15 Apian rannassa. Päivä oli onnistunut ja moni sai kipinän melontaan. Asiasta ilmoitettiin Vlk:n Sanomissa ja Radio Popissa.

Koskikaran aulassa pe 8.12

Pidettäviä myyjäisiä suunnitellaan keskusteluillassa Ma 4.12. Myyjäisiin tarvitaan mm. valvojia ja leipureita. (pyöräytä ed.iltana muutama kakku tai pullia ja tuo aamulla pöytään myyntiin!!!)
     Pikkujoulua vietetään ke 20.12, jolloin aloitetaan klo 20 uimahallilla kajakkikisailulla. Varaa mukaan uima-asu ja saunavarusteet. Voit tulla jo hieman etuajassa. Altaallaoloaika päättyy klo 21.30 ja ulkona ollaan klo 22.00 jonka jälkeen suuntaamme kohti Waltikkaa jossa jouluruokaa.
Ilmoittaudu viimeistään 13.12. Päiville puh. 040-7611656 ja saat tietää maksunkin.

Tervetuloa

Joitain kauniita päiviä - 2000

Jani Uhlenius

Olimme ystäväni kanssa suuntaamassa kohti uusia melontavesiä ja suunnaksi otimme Urjalan Rutajärven. Mukaan pakattiin nuotiopuiden lisäksi myös kiipeilyromppeita koska tarkoituksena oli harrastaa rappelia eli laskeutumista jyrkältä kallioseinältä. Kulkupeleinä meillä oli juuri hankitut star 500 pe retkikajakit jotka osoittautuivat hyvinkin suuntavakaiksi ja kevyiksi meloa.
     Matkamme alkupiste oli Urjalankylän vanha silta, josta meloimme ensin joenvartta noin kilometrin verran jotta pääsimme itse järvelle. Suunnista-minen oudolla järvellä ilman karttaa pelkän puhe-opastuksen varassa on aina hauskaa ja hermoja raastavaa puuhaa. Vastoinkäymisistä ja ylimääräisistä kilometreistä huolimatta löysimme kuvauksia vastaavan lahden poukaman ja ryhdyimme valmistelemaan maihinnousua.
     Maihinnousupaikka osoittautuikin mitä mainioimmaksi, matala hiekkaranta. Jos vesi olisi ollut lämpimämpää, oltaisiin varmasti myös pulahdettu uimasille. Otimme kamat kantoon ja suuntasimme metsän siimekseen. Kallio sijaitsee lähes rannassa mutta vahva kuusimetsä estää sen näkymisen järvelle.
     Asetettuamme varmistukset kallion laella oleviin puihin, olimme valmiit syöksymään painovoiman armoille. Tässä lajissa pitää tietää mitä tekee koska virheisiin ei ole varaa, eikä varmuuden maksimointi ole turhaa.
     Suosittelen kaikille jotka kärsivät pienestä korkean paikan kammosta, tämä joko pa-rantaa tai pahentaa sitä. Kuvittele nojaavasi selkä maata kohti allasi 20 metriä tyhjää ilmaa, varmistuksena köysi ja valjaat sekä ankkuripisteet kallion päällä... kerrassaan mahtavaa.
     Adrenaliinitankkauksen jälkeen olikin aika rauhoittua nuotion ääressä ja katsella kuinka ilta saapuu järven ylle. Voin hyvällä omallatunnolla sanoa ettei yksikään hauska ra-vintolailta vedä vertoja tälle koke-mukselle mutta jos vetäisi, silloin en varmaankaan harrastaisi melontaa. Näistä retkistä jää aina jotain arvokasta syvälle ihmisen mieleen joka säilyy, kai, ikuisesti.
    Illan tultua pakkasimme kajakit, irtaannuimme rannasta ja suuntasimme kotia kohti. Melontarytmi oli huomattavasti rauhallisempi kuin tullessa eikä kumpikaan oikein puhunut mitään, olimme niin keskittyneitä maisemien ihailuun.
    Onneksi olen melova ihminen, koska muuten olisin jäänyt paljosta paitsi.

PS. unta ei tarvinnut odotella. Melonta-addikti, Juha Uhlenius

Ilkka Kares varajäsen (03) 584 2555
Harri Korhonen varajäsen
Kuvassa odotellaan kanavan avautumista

Edessä vasemmalla Päivi ja Mari takana Katri. Aikaa kanavan tyhjenemiseen kului noin 15 minuuttia ja läpi päästiin 25 minuutissa. Suluttaminen sujui kivasti - myös ekakertalaisilta