Mallasveden Melojat teksti

Jäsentiedote 1-2004

Mallasveden Melojien logo
Melontaretkellä pari kevättä sitten Jalannin saaressa matkalla Lempäälään

Melontaretkellä pari kevättä sitten Jalannin saaressa matkalla Lempäälään.
Vasemmalta Pirkko-Liisa, Päivi ja Pälvi. Kuvannut Timo F.

Melonnan, terveiden elämäntapojen ja luonnossa liikkumisen puolesta

Eräs afrikkalainen sananlasku sanoo että lasten kasvattaminen on kunnan tehtävä. Lisäisin vielä tähän että se on myös meidän jokaisen oikeus ja velvollisuus yksilöinä. Melonta on keino edistää terveitä elämäntapoja, liikkumista luonnossa ja sosiaalisia kontakteja - niin lasten ja nuorten keskuudessa kuin myös meidän varttuneempien piirissä - katsomatta ikään tai sukupuoleen. Onneksemme me Valkeakoskelaiset olemme saaneet luonnon lahjana nämä upeat vesistöt jotka halkovat keskeistä Suomea ulottuen koillisessa Längelmäelle, idässä Luopioisiin, kaakossa Hämeenlinnan kautta Turenkiin ja lännessä Tampereen kautta Kokemäenjoen vesistöä pitkin aina merelle saakka ; meidän sijaitessa aivan keskellä näitä upeita vesistöjä. Kylläpä siinä riittää melomista jo muutamiksi vuosiksi eteenpäin.

Pari vuotta on vierähtänyt ja olen palannut takaisin Koti Koskiin. Timo on mallikelpoisesti hoitanut pj:n vakanssia tämän ajan - suurkiitokset siitä !!! - ja keskittyy nyt omalta osaltaan opintoihin. Itse valmistuin viime kesänä erä- ja luonto-oppaaksi Eerikkilän urheiluopistosta ja mukavapa oli palata takaisin Valkeakoskelle lepuuttelemaan Mallasveden laineille rankan opinto session jälkeen!

~ Ja tähän päivään ~ Kenties olet seurannut paikallislehdestä Kirjaslammen lavan vaiheita. Paikka on ollut meille ihanteellinen mutta alusta alkaen ovat hankaluutenamme ovat olleet tapahtumat joiden johdosta olemme toistuvasti joutuneet lähtemään lavalta evakkoon. Tämä luonnollisesti on vaikeuttanut seuran toimintaa ja kehitystä ; muun muassa kauan haaveilemani nuorten melontakoulu on jäänyt toteuttamatta. Tällä hetkellä kirjoittaessani tätä palstaa on lavan kohtalo joinkin osin vielä avoin. Joka tapauksessa olemme tilanteessa missä meidän seurana tulee taata vakituiset toimintatilat varmistaaksemme seuran tulevaisuuden. Jäsenmäärämme on tällä hetkellä 80 ja kiinnostusta kasvuun tuntuu olevan. Hallituksen kesken olemme lähteneet kartoittamaan mahdollisuutta oman kanootti- vajan rakentamiseen. Jo tässä vaiheessa voin kuitenkin sanoa, että tarvitsemme koko jäsenistömme tuen - hengen luomisessa, talkootyössä, varojen keruussa - toteuttaaksemme tämän yhteisen unelmamme - OMAN VAJAN. Asian tiimoilta tulet lähiaikoina saamaan yhteydenoton hallituksen jäseniltä ja toivon näkeväni sinut seuraavassa keskustelu illassamme 1.3 jolloin yhdessä puimme tilakysymystämme.

Tehdään siis yhdessä unelmista totta ja tavataan maaliskuun 1 päivä

Päivi Lämsä MalMe ry puheenjohtaja

Mallasveden melojien jäsenmaksut vuodelle 2004

Jäsenmaksu perheen 1. jäseneltä 30 €
Sisältää Meloja-lehden ja Mallasveden melojien jäsentiedotteen. Kajakilla voi meloa vuorokauden yhteen menoon, lähtien vajan rannasta. Meloa voi myös seuran retkillä aikaan katsomatta. Sopimalla asiasta ja maksamalla kajakista vuokran kajakin voi viedä muuhun vesistöön. Seuran jäseniltä kajakin vuokra on 8 € vuorokausi, vuorokauden ylittävältä ajalta. Vuorokauden voi siis meloa jäsenmaksulla.
Muilta saman talouden jäseniltä jäsenmaksu on 22 €
Sama kuin edellä, mutta ei Meloja- lehteä, eikä seuran jäsentiedotetta.
Kajakin säilytysmaksu on 20 € kajakilta.
Erillistä kalustomaksu ei peritä.
Jäsenmaksun voi maksaa oheisella tilisiirrolla Mallasveden Melojien pankkitilille 29.2.2004 mennessä: Luopioisten Säästöpankki 451076-20020354.
Maksamalla jäsenmaksun helmikuun loppuun mennessä varmistat Meloja-lehden tulon.

Tulevaa kevään ja kesän 2004 ohjelmaa

1. Keskusteluilta 1.3.2004 Urheilutalon Kokoustiloissa klo 18.00 Teema: Seuran tilakysymys, siis kajakkivajamme.
  2. Keskusteluilta 5.4.2003 Urheilutalon kokoustiloissa Teema: Lyödään retket lukkoon, vetäjät
  3. Kevätkokous 14.4.2004 Urheilutalon kokoustiloissa klo 18.00. Esillä sääntöjen määräämät asiat.

Kesän 2004 retkisuunnitelmat

20-21.5. Haukkajoen reitti tai 22-23.5.
11-13.6 Repovesi, Valkeala.
Yhteyshenkilö Ilkka Joukio, puh. 040-5828114.
(18-)19.6. Pälkänevesi,
yhteyshenkilö Ilkka Joukio
9-11.7. Kauraansaari Vanajaveden puolella.
Retki on Vanajaveden Vesikoiden ja Mallasveden Melojien yhteinen.
17-25.7. Saimaa.
Yhteyshenkilö Pälvi Linna, puh. 040-5714625.
6-8.8. Längelmävesi.
Tarkoitus alustavasti viedä kajakit Kangasalle, josta melontaan lähtö perjantai-iltana. Yhteyshenkilö Pirkko-Liisa Rautalin, puh. 040-8259313 tai 5840956.
27-29.8. Päijänne, Linnasaari.
Yhteyshenkilö Pälvi Linna, puh. 040-5714625.

Seuramme ahkerat melojat, tonnarit ja yli 300 km meloneet,
vajakirjan mukaan

Kari Paunasalo 15800Hannu Ollikka 660
Pirkko-Liisa Rautalin 3300Timo Forsström 640
Pälvi Linna 1267Terhi Laine 465
Johan Holmberg 1017Tuula Johansson Kangas 410
Marko Lehtonen 699Liisa Kallio 340

Ruskaretki merelle Merimelojien vieraaksi

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna pakkasimme kajakit ja muut tarvitsemamme tavarat ja suuntasimme kohti Helsinkiä. Fiat sai kyytiä, sillä MalMelaiset olivat saaneet kutsun Merimelojien ruskaretkelle Skorvööhön. MalMelaisia lähtijöitä oli kolme; Pirkko-Liisa, Hannu ja minä.

Perjantai-iltana saavuimme Helsinkiin ja lähtövalmistelujen jälkeen lähdimme melomaan siinä kahdeksan maissa kohti Mäntysaarta, jossa olimme ensimmäisen yön. Kymmenkunta melojaa suuntasi merelle otsalamppujen valaistessa reittiä ja musta meri avautui eteen. Helsingin valojen jäädessä taakse ja illan pimetessä saavuimme ensimmäiseen kohteeseemme Mäntysaareen, jossa tuikkivat kynttilät opasteina. Telttojen pystytyksen jälkeen saunoimme ja jotkut kävivät meressä kastautumassa, jopa minä. Kivet olivat tosi liukkaita ja oli pimeää, joten vallan helppoa ei kastautuminen ollut.

Yötä vasten tähtitaivaan loistaessa, istuimme nuotion ääressä, paistoimme makkaraa, tarinoimme ja meille kerrottiin hieman saaresta. Pikku hiljaa porukka meni nukkumaan ja viimeisimmät aamun alkaessa sarastaa. Meren kohistessa nukahdin.

Saari näytti aivan toiselta päivän valjetessa. Luonnossa oli syysväritys ja pienet orvokit kukkivat kallionkoloissa. Aamuaskareiden ja lähtövalmistelujen jälkeen jatkoimme kohti Skorvöötä. Tuuli kohtalaisesti ja aallot löivät rantakallioihin kohisten ja merellä oli kunnon mainingit. Matkareitti muuttui useampaan kertaan matkan alkuvaiheessa, koska aallokko oli sen verran suurta. Haimme turvallisempaa reittiä. Välillä pärskeet tulivat naamalle asti.

Skorvöössä, vasemm. Katri vetäjämme, oik. Pirkko-Liisa. Kuvannut Pälvi

Matkalla poikkesimme Suvisaaressa tauolla ja joimme munkkikahvit paikallisessa kahvilassa. Iltapäivällä vihdoin saavuimme Skorvööhön. Jokunen meloja tuli myöhemmin ja toiset olivat saapuneet aikaisemmin. Rantautumisen, telttojen pystytyksen ja ruokailun jälkeen koitti hetki, jolloin pääsimme saunaan. Saunaa oli uudistettu, koska se oli meinannut palaa. Skorvöön isäntä oli lämmittänyt saunan valmiiksi. Ilta meni saunoessa ja Pirkko-Liisa kävi meressä muutaman kerran monen muun lailla. Itse en käynyt, koska vesi oli märkää.

Illan hämärtyessä porukka halusi nuotion äärelle. Nuotiopuuksi sahattiin ötököiden sisältä syömä puu. Pienen kynsivalkean äärellä juteltiin ja nautittiin liekkien loisteesta (parhaillaan toista metriä korkeat). Jotkut paistoivat yöpalaa. Sade yllätti, joten kömmin telttaan nukkumaan.

Sunnuntaiaamu oli kaunis ja meri tyyni. Kymmenen maissa lähdimme melomaan kohti Helsinkiä. Osa melojista lähti myöhemmin, mutta he saivat meidät kiinni Suvisaaressa, jossa pidimme taukoa. Kahvila oli viimeistä päivää auki siltä kesältä. Paluureitti oli hieman toinen kuin menoreitti. Saavuimme Helsinkiin uusia kokemuksia rikkaampina. Oli ihana melontailma ja kilometrejä kertyi 54 km. Oli myös nautinto meloa tyynellä merellä. Kiitos tästä kaikesta Helsingin Merimelojille, joiden vieraina saimme olla.

Pälvi Linna

Kanavassa pari kevättä sitten matkalla Jalannin kautta Lempäälään.

Kanavassa pari kevättä sitten matkalla Jalannin kautta Lempäälään. Kuvassa vasemmalta
Pälvi, Pirkko-Liisa, Timo ja Päivi. Kuvasi Hanski.

Oletko kiinnostunut tilaamaan seuran logolla painettavan T-paidan.

Värivaihtoehdot punainen tai keltainen. Hinta noin 8-10 €. Etukäteistilaukset Raimo Luoto, puh. 584 0271 tai 040 547 0386.

Keräämme jäsenien sähköpostiosoitteita postituslistaa varten. Mikäli haluat nimesi listalle, lähetä sähköpostiosoitteesi Timo Forsströmille, finbene@luukku.com

Sihteeri toivoo aineistoa seuraavaan lehteen 15.4.2004 mennessä. Toivon lainaksi myös jonkun kuvan lehteä varten. Kuvat saapi lehden ilmestymisen jälkeen takaisin. Voit myös kirjoittaa omista melontakokemuksistasi tai muuten kiinnostavasta aiheesta.

MALMEN JOHTOKUNTA

Ilkka Kares 584 2555, m. 050 586 3702
  ilkka.kares@pp.inet.fi
Raimo Luoto, leikekirjan pitäjä 584 0271, m. 040 547 0386
--------------------------------------------------------------------------------------------